Abhilasha

Een Hindu naam, vrouwelijk, betekenis: ‘droom’ of ‘wens’.

In dit geval de wens om te vliegen op eigen kracht! Abhilasha is ontworpen in 2006, als vrijetijdsproject van Jesse van Kuijk, toen 16 jaar oud. Na 3 jaar bouwen was dit vliegtuig dan eindelijk af. Op 9 augustus 2009 maakte Jesse op zijn 19e op Kempen Airport de eerste succesvolle Nederlandse vlucht op eigen kracht met dit vliegtuig, en haalde hiermee de internationale media. Omdat Jesse inmiddels op kamers woonde vanwege zijn studie, had hij weinig tijd om het project voort te zetten. In de zomer van 2010 heeft Abhilasha nogmaals gevlogen. Daarna is ze in 2012 naar het Aviodrome Luchtvaartmuseum verhuisd, waar ze jarenlang tentoongesteld is.

Abhilasha was ontworpen als een multiwire HPA, dat wil zeggen een grote vleugel die met tuidraden in positie gehouden wordt. De enkele vleugelligger was een aluminium buis, die met 1.5mm staalkabels afgetuid was. De vleugel had een rechthoekige vorm, zonder twist. Een spanwijdte van 26 meter en een koorde van 1.6 meter resulteerde in een vleugeloppervlak van 41.6 m2. Het vleugelprofiel was L7769, een speciaal HPA profiel voor lage Reynoldsgetallen en een turbulente stroming. Vanwege de extreem lichte constructie was besloten om geen laminaire profielen te gebruiken, omdat nog niet duidelijk was hoe goed de dunne plastic huid de vorm van de profielen zou volgen. Testvluchten wezen uit dat L7769 prima voldeed.

De staartvlakken waren volledig verdraaibaar, en hadden profiel N0009. De besturing was twee-assig: hoogteroer en richtingsroer. De propeller twee bladen met constante koorde. De diameter was 3.6 m, en elk blad was opgebouwd van balsahout als een vleugel van een modelvliegtuig. Een oud fietsframe werd in een aluminium buizenframe ingepast, en vormde zo de cockpit. Meer dan 4 meter fietsketting vormde de overbrenging van de trapas naar de propelleras.

De testvluchten waren leuk om te doen, met veel hulp van vrienden en familie. Het was hard fietsen en de pitchbesturing was redelijk gevoelig. In het eerste filmpje hieronder zie je een take-off die net in stall gaat. Het tweede filmpje was de langste vlucht, waarbij het vliegtuig echt even horizontaal vloog. Het was tegen 23 uur, dus bijna donker!