HPA 4

De naam is nog niet bekend, maar het ontwerp belooft veel goeds: een spanwijdte van 30 m en een leeggewicht van minder dan 35 kg. Hiermee kan een gezonde, fitte volwassene toch al snel meerdere minuten mee vliegen. Een getrainde wielrenner zelfs meer dan een half uur! Door het grote vleugeloppervlak zal het vliegtuig langzaam vliegen, zodat de piloot voldoende tijd heeft rond te kijken. Met dit vliegtuig kan Nederland meedoen aan de jaarlijkse Icarus Cup, een HPA competitie in Engeland.

De constructie zal bestaan uit carbon buizen, met pianosnaar opgetuid. Het vleugelprofiel is laminair, voor een betere efficiëntie. De grootste onderdelen zijn bijna 8 meter lang, maar wegen slechts een paar kg. De propeller is enorm: 4 meter diameter, maar weegt slechts 1.5 kg! Een speciale aanhangwagen maakt het vervoer gemakkelijk, en zal ook als opslag dienen.

De besturing is ditmaal drie-assig, om zo wendbaar te zijn, bochten te kunnen maken, en zelfs een liggende-figuur-acht te kunnen vliegen. De staart zit aan de voorkant: het is een zogenaamde ‘canard’ configuratie. De canard kan rollen, en is daarmee zowel hoogteroer als richtingsroer. Wingwarp van de vleugel zorgt voor rolbesturing, om coordinated turns te kunnen vliegen.

De piloot zit rechtop, net als bij een normale stadsfiets. Omdat de vleugel de snelheid en een groot gedeelte van de luchtweerstand bepaalt, is de verminderde weerstand van een piloot in ligfietshouding minimaal. Veel belangrijker is om de piloot te laten vliegen in de fietshouding waarin hij/zij getraind heeft: ook dit weer vanwege maximale efficiëntie. Vanwege de constructie is er genoeg ruimte om de piloot rechtop te laten zitten. Bovendien kan je zo goed om je heen en naar beneden kijken!