Human Powered Aircraft

Een overzicht van Nederlandse HPAs. Drie hebben er al succesvol gevlogen. Nummers 4 en 5 staan op de tekentafel; nog lichter en nog beter!

HPA-AbhilashaAnjaliAnujaStarter HPA
Spanwijdte[m]26322424
Vleugeloppervlak[m2]41.644.833.636
Gewicht[kg]58504238
Vleugelprofielen-L7769DAI1336DAE21DAE21
Staartprofielen-N0009N0009N0009N0009
Configuratie-normaalnormaalnormaalnormaal


2020HPA 4 & Starter HPA

De stichting heeft plannen voor nieuwe HPAs. Onder andere een Starter HPA, een goedkope en simpele HPA met bescheiden prestaties waarin nieuwe HPA piloten hun eerste vluchten kunnen maken. Het ontwerp is klaar en is afgeleid van HPAs Anjali en Anuja, en is met name bedoeld als laagdrempelige start voor nieuwe HPA bouwers, zoals studententeams van universiteiten en hogescholen.

2015Anuja

Belgische TV-programma ‘Het lichaam van Coppens’ wilde de presentator laten vliegen op spierkracht. Gezien het krappe draaischema en lage budget was het een mooie uitdaging, maar met een snel herontwerp van HPA Abhilasha is het gelukt. Dit vliegtuig is in 2015 gevlogen door Mathias Coppens en Jesse van Kuijk, op Kempen Airport. Deze HPA is niet meer functioneel.

2012Anjali

Deze HPA was opnieuw een ontwerp van Jesse, aangepast voor de Japan International Birdman Rally 2012. Het Nederlands consulaat te Japan stuurde een Nederlandse HPA naar deze zeer populaire jaarlijkse HPA competitie en TV-show. Dit vliegtuig is in minder dan 3 maanden tijd gebouwd(!) onder leiding van het consulaat, Jesse van Kuijk, Tori Uzura, en een groep Japanse vrijwilligers. De Nederlandse student Rik Houwers heeft de wedstrijdvlucht gemaakt.

2009Abhilasha

De eerste succesvolle HPA van Nederland. Ontworpen op 16-jarige leeftijd door Jesse van Kuijk. De bouw startte in 2006 en de eerste vlucht vond plaats op 9 augustus 2009, te Kempen Airport. Na nog enkele vluchten in 2010 is dit vliegtuig in de collectie van luchtvaartmuseum Aviodrome terecht gekomen. Het is daar jarenlang tentoongesteld, en staat nu in opslag.